Heb ik een gezond gewicht?

2

Heb je een gezond gewicht? Dit kan je eenvoudig achterhalen door je BMI te berekenen. Het geeft een beeld van je gewicht versus lengte. Met een eenvoudige rekensom kan je zelf berekenen wat je body mass index (BMI) is.

Je deelt je gewicht in kg door je lengte in meter in het kwadraat (m2)
Een voorbeeld:  een vrouw weegt 60 kg en meet 1,65 m
BMI=
gewicht in kg    =        60       =    60   = 22,05
lengte x lengte      1,65 x 1,65      2,72

In onderstaande tabel vind je terug of je een normaal gewicht, overgewicht of obesitas hebt.

BMI

Categorie

< 18,5

Ondergewicht

18,5 – 24,9

Normaal gewicht

25 – 29,9

Overgewicht

30 – 34,9

Matige obesitas

35 – 39,9

Ernstige obesitas

> 40

Extreme obesitas

Heb je een BMI tussen de 18,5 en 24,9 dan heb je een gezond gewicht ten op zichte van je lengte. BMI is enkel bruikbaar bij mensen tussen 19 en 59 jaar (behalve bij zwangerschap en borstvoeding. Bij kinderen worden groeicurves gebruikt. Bij ouderen worden andere BMI waarden gebruikt.  

Is mijn BMI belangrijk?

Je BMI is maar 1 van de parameters die iets verteld over je gewicht. Maar hiermee maak je geen volledige inschatting van je gezondheidsstatus. Een BMI berekening maakt geen onderscheid tussen vet-en spiermassa. Daarom is het ook belangrijk om de middelomtrek te meten. Een belangrijke indicator voor welvaartsziektes zoals diabetes, hypertensie en welvaatziektes is de middelomtrek. 

Ben je op zoek naar lekkere en gezonde recepten die snel klaar zijn? Bekijk dan mijn kookboek. 

Comments are closed.