Hoe ontwikkel ik een gestructureerd voedingspatroon?

Gestructureerd voedingspatroon

Ik heb zelf ervaren hoe moeilijk het is om structuur te ontwikkelen in je voedingspatroon. Vier jaar geleden ging ik samenwonen met mijn vriend (ondertussen man). Daarvoor woonde ik nog thuis en deed mijn mama de was, plas en plande onze warme maaltijd in. Plots moest ik dit zelf doen. Daarnaast combineerde ik een fulltime job met een bijberoep en dan kwam er ook nog een huishouden bij. Op dat moment werd gezond eten ook voor mij plots een uitdaging. Ik had geen tijd (en zin) om naar de winkel te gaan of lang in de keuken te staan en dus greep ik tegen beter weten in al snel naar kant-en-klaarmaaltijden.

Dit moest anders en daarom begon ik een weekmenu op te stellen. Hierdoor hoef ik me de hele week geen zorgen te maken over het eten en verspil ik heel weinig tijd doordat ik goed organiseer en plan. Het was even zoeken maar uiteindelijk had ik een systeem gevonden dat werkt en guess what? Ik gebruik het nog steeds.

Het geeft mij heel veel rust en minder stress. Ik moet gewoon elke dag kijken op mijn weekplanning en ik weet wat ik moet maken.

Het heeft mijn leven veel gemakkelijker gemaakt en daarom deel ik graag mijn beste tips met jou:  

  • Ik gebruik een maandkalender die ik dan wekelijks invul met de warme maaltijd.
  • Als eerste bekijk ik welke dagen ik het druk heb want daar plaats ik dan recepten die snel klaar zijn.
  • Dan verzin ik voor de rest van de week maaltijden. Het help om mijn maandkalenders bij te houden. Als ik dan geen inspiratie heb kan ik kijken wat de vorige maand allemaal gegeten hebben.
  • Ik ga maar 1 keer per week naar de winkel dus tegen het einde van de week voorzie ik gerechten met groenten die zeker een week lang vers blijven in de koelkast.
  • Dan maak ik een boodschappenlijstje. Ondertussen controleer ik de voorraadkasten.

Wil je graag nog meer tips? Ik heb een gratis e-book geschreven ‘de maaltijdplanner’. Deze staat boordevol tips om meer structuur te ontwikkelen.

Comments are closed.