Hoe kan ik tijd besparen op koken?

Tijd besparen en meal preppen

Je wil elke dag een gezonde maaltijd op tafel toveren maar het kost je veel energie en tijd. Herkenbaar?

Ik heb er zelf ook ervaring mee. Toen ik net begon te werken had ik geen zin en tijd om ook nog eens gezond te koken. Afhaalmaaltijden en kant-en-klare supermarkt maaltijden stonden toen vaak op de menu. 

Dankzij meal preppen ga je bepaalde handelingen groeperen, bijvoorbeeld het snijden van groenten. Daarnaast kan je tijdens het koken multitasken. Staat er een gerecht in de oven dan kan je ondertussen de soep mixen. 

Hieronder geef ik je nog enkele meal prep-tips zodat meal preppen nog sneller gaat.  

1. Gebruik dezelfde ingrediënten in verschillende gerechten

Gebruik 1 groenten- of fruitsoort in meerdere recepten. Zo kan je deze in 1 keer snijden en dit kost je minder tijd. Bijvoorbeeld gebruik rode kool voor je warme maaltijd maar ook in je lunch of gebruik appel bij je ontbijt en als snack. Hierdoor moet je maar 1 keer je snijplank nemen en afwassen. 

2. Gebruik je diepvriezer

Koop diepvriesgroenten. Deze zijn vaak al voorgesneden dus minder snijwerk. 

Daarnaast kan je ook heel veel bereide maaltijden invriezen zoals de klassieker spaghettisaus. Voorzie elke week een recept dat je kan invriezen zodat je diepvriezer vol zit met lekkere en gezonde maaltijden. 

3. Gebruik voorgesneden ingrediënten

Groenten en fruit snijden kost veel tijd. Tegenwoordig heb je heel veel voorgesneden groenten en fruit zowel, vers als diepvries. Ze zijn even gezond en lekker. Hiermee zal je heel veel tijd besparen. Het enige nadeel is dat ze een beetje duurder zijn.

4. Maak een meal prep planning

Als je alle recepten afzonderlijk maakt verlies je heel veel tijd. Maak daarom een planning op met alle gerechten die je wil maken.  Houd rekening met de volgende tips voor het opmaken van een planning: 

  • welke taken kan je groeperen zoals het snijden van groenten en fruit
  • welke gerechten moeten een lange tijd koken bijvoorbeeld soep
  • welke gerechten moeten in de oven zoals bijvoorbeeld een quiche 
  • welke gerechten hebben geen warme bereiding nodig. Die kan je best als laatste op de planning zetten zoals een overnight oat. 
En de laatste tip, oefening baart kunst. Hoe vaker je meal prept hoe sneller je recepten klaar zullen zijn. Wil je graag een kant-en-klare meal prep-planning? Dat kan dankzij mijn meal prep-membership. Je krijg elke week een meal prep-menu met recepten, een planning en een boodschappenlijstje. Je moet alleen nog naar de winkel en koken. Hiermee ga je super veel tijd besparen. Je kan alvast een gratis testweek ontvangen. Vul hieronder je mail adres in en je krijgt de testmenu meteen doorgestuurd.

Comments are closed.